12 Mar 2014

Karangan Perbahasan:‘Penggunaan Internet Lebih Banyak Memberi Kebaikan daripada Keburukan’.

Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis, yang saya hormati para panel hakim, para pencadang sekalian, dan para hadirin yang saya muliakan. Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Pada hari ini, kita akan memahami tajuk perbahasan kali ini iaitu ‘Penggunaan Internet Lebih Banyak Memberi Kebaikan daripada Keburukan’. Saya sebagai pembangkang amat tidak bersetuju dengan penyataan tajuk tersebut. Bagi saya ia lebih membawa keburukan daripada kebaikan.
Para hadirin sekalian,
Sebelum saya meneruskan hujah saya, izinkan saya menerangkan apakah yang kita faham dengan Internet. Internet boleh kita fahami sebagai satu sistem maklumat global melalui telekomunikasi yang semakin canggih kini. Segala bentuk maklumat dapat kita perolehi daripada penggunaan Internet ini. Tetapi ternyata ia membawa lebih keburukan daripada kebaikan.
Yang pertama sekali ialah ia menyemai sikap buruk individu. Maklumat tanpa sekatan di dalam Internet ini memberi peluang kepada pelajar Internet dan sesiapa sahaja untuk mengetahui apa yang berlaku dan terkandung di dalam Internet. Lebih malang lagi apabila bahan yang diperolehi mampu merosakkan akhlak. Contohnya, melalui Internet ini, orang ramai suka mengetahui sesuatu yang dilarang seperti melayari laman web tentang seks dan cara hidup orang asing yang tidak sesuai dengan budaya kita. Malah mereka cuba meniru aksi dan tingkah laku tidak baik sebegini. Hal ini memberi kesan yang tidak baik dan boleh merosakkan cara hidup kita yang bersopan-santun dan bertatasusila.
Hujah saya yang kedua ialah bagi kanak-kanak sekolah, Internet membolehkan mereka bermain permainan yang terkini. Selain membuang masa, mereka juga membazirkan wang. Mereka lupa pada pelajaran akibat terlalu leka dengan permainan yang menjadi minat mereka. Masa mereka banyak dihabiskan di depan komputer dan hal ini boleh menyebabkan hubungan mereka dengan ibu bapa dan keluarga menjadi renggang. Hal ini bukan sahaja berlaku pada kanak-kanak sekolah tetapi bagi pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi. Keseronokan dan tumpuan pada aktiviti "Internet Relay Chatting (IRC)" yang berlebihan menyebabkan mereka leka pada Internet dan tidak memberikan tumpuan yang sebaiknya pada pelajaran. Ada antara mereka berbual kosong atau sekadar memulakan perkenalan yang akhirnya tidak mendatangkan faedah tetapi menyebabkan mereka menanggung bil penggunaan Internet yang tinggi.
Hujah saya yang ketiga, ialah hubungan sosial di dalam masyarakat yang semakin rapuh akibat terlalu memberi tumpuan kepada penggunaan Internet. Pada mereka yang dapat melayari Internet di rumah, mereka akan jarang keluar bergaul dengan orang lain dan masyarakat kerana terlalu asyik melayari Internet sehingga kegiatan masyarakat pun tidak diambil perhatian. Malah, di pusat-pusat Internet, kegiatan tidak baik boleh wujud akibat penggunaan Internet. Contohnya, kewujudan kegiatan perjudian melalui Internet. Hal ini tidak dinafikan apabila terdapat aktiviti penjudian yang meliputi banyak tempat dan kemungkinan juga berlaku pengaduhan apabila aktiviti berjudi dan bertaruh dijalankan.
Keadaan kesihatan juga kurang diambil perhatian. Selalunya pengguna Internet meluangkan masa yang lama untuk melayari Internet. Adakalanya sampai lewat malam dan tidak kurang pula hingga awal pagi. Hal ini menyebabkan mereka kurang tidur dan rehat. Akibatnya, kesihatan mereka tidak terjejas malah penggunaan Internet yang berterusan tanpa rehat juga boleh menyebabkan mata menjadi letih dan memberi kesan sampingan.
Antara keburukan lain akibat penggunaan Internet ialah kemungkinan berlaku penyebaran maklumat-maklumat palsu tentang sesebuah negara yang dilakukan oleh pihak tertentu dengan tujuan untuk menjatuhkan sesebuah kerajaan. Keselamatan sebuah negara boleh menjadi porak-peranda apabila ada antara masyarakat dunia yang mungkin mempercayai maklumat-maklumat palsu yang mereka perolehi melalui Internet dan yang paling ditakuti sekali ialah penyalahgunaan Internet untuk mengelirukan orang ramai di dalam bidang agama. Terdapat berbagai-bagai maklumat tentang agama yang dapat kita perolehi melalui Internet. Ada yang diiktiraf oleh kerajaan dan pihak berkuasa agama dan tidak kurang pula didatangi oleh individu atau kumpulan yang menyebarkan maklumat palsu tentang agama kepada orang lain.
Akhirnya sebelum saya mengundur diri, saya sekali lagi ingin menegaskan bahawa Internet lebih banyak membawa keburukan kepada orang ramai. Penggunaannya perlu dipantau sentiasa. Bak kata pepatah ‘Terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan buruk padahnya’.
Sekian sahaja, terima kasih.

Kata Hubung.

Kata Hubung
Perkataan yang bertugas untuk menghubungkan atau menyambungkan dua ayat tunggal
atau lebih daripada dua ayat tunggal. Ayat yang terhasil daripada penyambungan dua
ayat atau lebih daripada dua ayat dinamakan ayat majmuk.
Kata Hubung Gabungan
Kata hubung gabungan menyambungkan dua ayat yang sama penting kedudukan. Menurut
Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (Nik Safiah Karim et. al: 2004 : 239), kata hubung
f sifatnya. Ayat yang terbentuk yang menggunakan kata hubung gabungan ini di
gabungan ialah jenis kata yang menghubungkan dua klausa atau lebih yang sama
tar
asebut
ayat majmuk gabungan.
Contoh:
lalu mengambil bajunya.
1. Dia membuka almari
. Roziah mendengar radio sambil menggosok baju.
2
Kata Hubung Pancangan
Kata hubung pancangan menyambungkan satu ayat induk dengan satu atau lebih ayat
kecil.
Ayat utama Ayat Kecil
1. [ Asmah senyum ] kerana [ dia sangat gembira ]
2. Kami akan berhenti menjalani latihan bola sepak jika hujan bertambah lebat.
3. Dia tidak putus asa walaupun dia tidak berjaya dalam temuduga tersebut.
Menurut Tatabahasa Edisi Baharu (Nik Safiah Karim et. al : 2004 :240), kata hubung
pancangan ialah jenis kata hubung yang menyambung klausa-klausa tak setara atau
ahagi kepada tiga jenis, iaitu:
klausa pancangan pada klausa utama atau klausa induk. Kata hubung pancangan ter
b1. Kata hubung pancangan relatif
2. Kata hubung pancangan komplemen
3. Kata hubung pancangan keterangan
Kata hubung pancangan relatif.
Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (Nik Safiah Karim et. al : 2004 : 240), kata
hubung pancangan relatif atau ringkasnya kata relatif ialah kata yang berfungsi
menghubungkan klausa utama dengan satu klausa kecil yang lain. Bentuk kata
hubung pancangan relatif ialah "yang".
Kata hubung pancangan komplemen.
Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (Nik Safiah Karim et. al : 2004 : 241), kata
hubung, pancangan komplemen berfungsi menghubungkan satu klausa yang menjadi
komplemen atau pelengkap pada satu klausa utama. Dua contoh kata komplemen
yang sering digunakan ialah "bahawa" dan "untuk".
Kata hubung pancangan keterangan
Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (Nik Safiah Karim et. al : 2004 : 241), kata
hubung pancangan keterangan berfungsi menghubungkan klausa yang menjadi
keterangan pada satu klausa utama.
Contoh kata keterangan adalah seperti;
"kerana, hingga, kalau, agar, jika, sungguhpun, supaya, apabila"

Kata Pemeri-Nota dua.

Kata Pemeri
Mengikut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu (Nik Safiah Karim et.al: 2004:250), kata
pemeri ialah unsur yang menjadi pemeri hal / perangkal dengan frasa-frasa utama dalam
predikat. Penggunaan kata pemeri ialah di hadapan frasa nama dan kata pemeri
di hadapan frasa adjektif dan frasa sendi nama. Kata pemeri menceritakan
subjek atau kata yang menghubungkan subjek dengan frasa-frasa utama dalam predikat.
Kata pemeri "ialah" menghubungkan subjek dengan frasa nama. Contohnya,
1. Binatang yang paling Abu suka ialah kucing
2. Bangunan yang tinggi itu ialah Menara Telekom.
Kata pemeri "adalah" menghubungkan subjek dengan frasa adjektif atau frasa sendi nama
contohnya,
Kata pemeri "adalah" menghubungkan subjek dengan frasa adjektif atau frasa sendi nama
contohnya,

1. Bunga anggerik ini adalah daripada murid-murid Tingkatan  Dua A1  .
2. Baju ini adalah nipisl tetapi mahal.
3. Bungkusan ini adalah untuk anak-anak di rumah yatim.

Kata Pemeri-Nota satu

PERBEZAAN IALAH DAN ADALAH

Kata Pemeri ialah hendaklah digunakan di hadapan kata nama. Contoh ayat yang menggunakan kata pemeri ialah .
1. Pengetua sekolah saya ialah Paun Rahimah Bt Abdullah

Kata pameri adalah digunakan di hadapan kata djektif atau kata sendi nama seperti berikut:
2. Tarikh kejohanan itu adalah pada 15 Mei 2010-05-18
3. Adalah sukar untuk beliau membuat keputusan itu.


Namun demikian kata pameri adalah tidak boleh diikuti oleh kata kerja seperti dalam ayat di bawah ini:
4. Keputusan penyertaan adalah  bergantung pada pihak pengurusan syarikat tersebut. (salah)


Kata pemeri ialah pula boleh diikuti kata kerja atau frasa kerja yang berfungsi sebagai kata nama atau frasa nama. 
Contohnya: 
5. Tanggungjawab ibu bapa ialah mendidik dan memberikan nafkah kepada anak-anak.

Frasa



FRASA ialah unit yang terdiri daripada satu susunan yang mengandungi sekurang-kurangnya satu perkataan ataudua yang berpontensi diperluas menjadi dua perkataan atau lebih.terdapat empat jenis frasa iaitu Frasa Nama(FN),Frasa Kerja(FK),Frasa Adjektif(FA) dan Frasa Sendi Nama(FS)
a) Frasa nama + frasa nama
Ayat inti ini subjeknya ialah kata nama dan predikatnya juga frasa nama.
Contoh ayat
FN (subjek)FN (predikat)
Kakak Jun Kitdoktor
Ramaiamypelajar
Pemuda itumahasiswa
b) Frasa nama + frasa kerja
Ayat inti ini subjeknya ialah kata nama dan predikatnya juga frasa kerja.
contoh ayat
FN (subjek)FK (kerja)
Abang Alimembasuh kereta
Nyonya Tanmembeli daging ayam
Murid-murid ituberlari
c) Frasa nama + frasa adjektif
Ayat inti ini subjeknya ialah kata nama dan predikatnya juga frasa adjektif.
contoh ayat
FN (subjek)FK (adjektif)
Bunga iniwangi
Kapak initajam
Bangunan itutinggi
d) Frasa nama + frasa sendi
Ayat inti ini subjeknya ialah kata nama dan predikatnya juga frasa sendi.
contoh ayat
FN (subjek)FK (sendi)
Ayahdi kebun
Merekadari Perak
Cenderamatauntuk guru besar
Kata sendi mesti diikuti oleh kata nama untuk membentuk frasa sendi.
contoh ayat
Kata sendidi, dari, untuk
Kata namakebun, Terengganu, guru besar

11 Mar 2014

Perkataan Hampir Sama Makna

Kata Yang Hampir Sama Maknanya.
KataMaknanya
1. besar
2. lebar
3. longgar
4. luas
1. tidak kecil ukurannya
2. ukuran lintang sesuatu bidang
3. tidak sempit (pakaian)
4. tidak sempit, lapang (halaman)
1. basi
2. busuk
3. hangit
4. tengik
1. makanan yang tidak sedap baunya kerana sudah cemar
2. buruk atau rosak (buah)
3. nasi yang hampir hangus dan berbau
4. berbau atau terasa tidak sedap (minyak kelapa yang sudah lama)
1. beku
2. kaku
3. kejur
4. tegang
1. keras kerana sejuk (cecair)
2. kejang
3. keras dan kaku (tubuh), tegak dan keras (rambut)
4. keras dan liat (urat, otot)
1. belah
2. hancur
3. patah
4. retak
1. pecah menjadi dua bahagian
2. pecah menjadi kecil-kecil kerana dikunyah, ditumbuk, remuk, lumat
3. hampir putus
4. menunjukkan akan pecah
1. bengkok
2. bongkok
3. condong
4. serong
1. tidak lurus
2. melengkung, tidak lurus
3. senget
4. tidak lurus, tidak tepat (letak, potongan sesuatu)
1. empuk
2. lemau
3. lembik
4. lembut
1. lembut dan mudah dikunyah
2. tidak garing kerana sudah kena angin (biskut, kuih)
3. tidak keras, lembut
4. tidak keras, lembuik, mudah dilenturkan
1. gembur
2. rangup
3. rapuh
4. retas
1. tidak keras padat (tanah)
2. mudah pecah, rapuh (biskut, keropok)
3. mudah patah atau mudah pecah
4. terbuka jahitan kerana putus benangnya (pakaian)
1. muncul
2. tampil
3. terbit
4. timbul
1. keluar dengan tiba-tiba
2. datang ke depan
3. keluar dari tempat yang terlindung
4. naik ke atas dari dalam air
1. berbuai
2. bergegar
3. bergoyang
4. berkocak
1. bergerak barbalik-balik, berayun-ayun
2. bergerak ke atas ke bawah dengan cepat dan kuat, bergoncang
3. bergerak terayun-ayun
4. bergoncang (air dalam bekas)
1. berkeliaran
2. berhamburan
3. berserakan
4. bertempiaran
1. bergerak dengan tidak bertujuan atau menuju ke serata tempat
2. keluar bertabur-tabur ke sana ke sini
3. tidak tersusun atau tidak kemas
4. berlari ke sana ke sini dengan tidak tentu haluan
1. nencolok
2. mencucuk
3. menjolok
4. merodok
1. menusuk atau menimbulkan rasa meluat kerana sesuatu (kelakuan, pakaian)
2. menikam atau menusuk dengan benda tajam
3. merodok sesuatu dengan galah supaya gugur
4. menusuk, menikam senjata tajam
1. mengambil

2. menyambar
3. merampas
4. merenggut
1. mengangkat, memungut sesuatu yang ada di bawah, memegang sesuatu lalu 
    membawa
2. melakukan sesuatu seperti menyamun dengan kasar dan cepat
3. mengambil sesuatu kepunyaan orang lain dengan paksa, merebut
4. menarik dengan cepat
1. mencuit
2. meraba
3. menyentuh
4. menyinggung
1. menyentuh dengan hujung jari
2. hendak mencari sesuatu
3. melanggar sedikit
4. menyentuh dengan siku
1. menanak
2. menjerang
3. mengukus
4. merebus
1. memasak sesuatu dalam periuk (nasi)
2. meletakkan cerek di atas api, memasak
3. memanaskan sesuatu dengan wap air
4. memasak sesuatu dalam air mendidih
1. menatang
2. mengelek
3. menjinjing
4. menjunjung
1. membawa sesuatu di atas tapak tangan
2. mengepit sesuatu di rusuk atau di ketiak
3. membawa sesuatu dengan tangan yang tehulur ke bawah
4. membawa sesuatu di atas kepala
1. memangkas

2. mencencang
3. mengerat
4. menghiris
1. memotong hujung tumbuh-tumbuhan supaya pendek, memotong dengan gunting
    (rambut)
2. memotong sesuatu sehingga halus-halus
3. memotong, memenggal, memancung
4. memotong, mengerat tipis-tipis
1. memagut
2.menggerit
3. menggigit
4. mengunyah
1. menggigit
2. menggigit sedikit-sedikit dengan gigi depan
3. memotong dengan gigi
4. melumatkan makanan dalam mulut dengan gigi sebelum menelan
1. mengelap
2. menggosok
3. menggilap
4. menyapu
1. mengeringkan
2. menggeserkan sesuatu pada benda lain supaya berkilat, bersih
3. menggosok supaya berkilat
4. membersihkan sesuatu dengan menggunakan penyapu
1. mencium
2. menghirup
3. menghisap

4. mengucup
1. menyedut udara dengan hidung untuk mengetahui baunya, menghidu
2. menghisap dan menelan benda cair
3. menarik minuman, asap rokok dan lain-lain ke dalam mulut atau hidung denan
    nafas
4. menyentuh dengan bibir.
1. melihat
2. meneliti
3. mengintai
4. menonton
1. memandang, menengok
2. memperhatikan dengan bersungguh-sungguh
3. melihat dengan bersembunyi-sembunyi untuk mengetahui gerak-geri orang
4. menengok sesuatu pertunjukkan
1. menyimbah
2. menyiram
3. merendam
4. merenjis
1. menyiram dengan air sehingga basah
2. mencurahkan air pada sesuatu
3. menaruh sesuatu di dalam air
4. memercik air pada seseorang atau sesuatu
1. menganyam
2. memilih
3. menenun
4. menyulam
1. mengatur / menyusun sesuatu supaya bersilang-silang / berjalin
2. memintal tali / berjalin
3. membuat kain daripada benang, kapas atau sutera
4. menjahit perhiasan pada kain
1. melulur
2. meneguk
3. menelan
4. menghisap
1. menelan bulat-bulat
2. menelan sesuatu benda cair
3. memasukkan ke dalam perut melalui kerongkong
4. menyedut sesuatu ke dalam perut
1. terjelopok
2. terperosok
3. tersungkut
4. terjunam
1. jatuh terduduk
2. jatuh ke dalam lubang
3. jatuh ke depan serta muka terkena tanah
4. jatuh kepala dahulu
1. bolak-balik
2. lalu -lalang
3. mundar-
    mandir
4. pindah-randah
1. pulang dan pergi lagi, ulang-alik
2. banyak kali lalu (keluar masuk)
3. berjalan pergi balik, berulang-alik

4. selalu bertukar tempat

9 Mar 2014

Jenis-jenis ayat.


JENIS-JENIS AYAT

Ayat-ayat dalam bahasa Melayu boleh dibahagikan kepada empat jenis, iaitu ayat penyata, ayat tanya, ayat perintah dan ayat seruan.

Ayat Penyata
1. Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan dengan maksud untuk menyatakan atau menerangkan sesuatu hal.
2. Ayat penyata juga dikenali sebagai ayat berita atau ayat keterangan.

3. Ayat contoh:
a) Pelajar-pelajar sedang mengulang kaji pelajaran di perpustakaan.
b) Normah tidak pergi ke sekolah pada hari ini.
c) Dia suka menonton rancangan televisyen.
d) Datuk sedang berehat di ruang tamu.
e) Kami sekeluarga akan melancong ke Taiwan.



Ayat Tanya
1. Ayat tanya ialah ayat yang digunakan untuk menanyakan sesuatu hal.
2. Terdapat dua jenis ayat tanya, iaitu ayat tanya tanpa kata tanya dan ayat tanya dengan kata tanya.
3. Tanda soal (?) diletakkan pada akhir ayat dalam tulisan.

(i) Ayat Tanya Tanpa Kata Tanya
1. Ayat tanya tanpa kata tanya ialah ayat yang diucapkan dengan meninggikan nada suara pada akhir ayat penyata.
2. Dalam tulisan, nada tanya ini ditandai dengan tanda soal (?).
3. Ayat contoh:

a) Adik masih belum makan?
b) Pemuda itu malas?
c) Pertandingan bercerita itu diadakan pada minggu hadapan?
d) Erra penyanyi yang popular?
e) Bas itu sudah bertolak?

(ii) Ayat Tanya Dengan Kata Tanya
1. Ayat tanya dengan kata tanya ialah ayat yang menggunakan kata tanya seperti apa, siapa, bila, mana, bagaimana dan sebagainya.

2. Ayat contoh:
a) Barang itu apa?
b) Pemain piano itu siapa?
c) Hari jadi kamu bila?
d) Pejabat pos di mana?
e) Keadaan nenek kamu bagaimana?

3. Dalam bentuk tulisan, ayat-ayat tanya ini perlu menerima partikel "-kah" dan diletakkan di hadapan ayat.
4. Ayat contoh:
a) Apakah barang itu?
b) Siapakah pemain piano itu?
c) Bilakah hari jadi kamu?
d) Di manakah pejabat pos?
e) Bagaimanakah keadaan nenek kamu?

Ayat Perintah
1. Ayat perintah ialah ayat yang digunakan untuk menimbulkan sesuatu tindakan.
2. Ayat perintah terdiri daripada empat jenis, iaitu:

a) Ayat suruhan
b) Ayat larangan
c) Ayat silaan
d) Ayat permintaan

Panduan Umum Penggunaan Jenis-jenis Ayat Perintah
Ayat Perintah
Penggunaan Ayat Contoh
Ayat Suruhan Memberi arahan atau memerintah seseorang membuat sesuatu.
1. Minumlah teh ini dahulu.
2. siapkan kerja sekolah ini.
3. Fikirkanlah sebelum bertindak.

Ayat Larangan
Melarang seseorang daripada melakukan sesuatu.
Menggunakan kata larangan seperti jangan, usah atau tak usah.
1. Jangan petik bunga itu.
2. Usah bermain di tepi jalan.
3. Tak usah kau campur tangan dalam hal saya.

Ayat Silaan
Menjemput atau mempersilakan seseorang
Menggunakan kata silaan seperti sila atau jemput.
1. Sila beratur sebelum masuk ke dalam kelas.
2. Silalah pakai topi keledar.
3. Jemput makan bersama-sama.
4. Jemputlah datang ke rumah saya.

Ayat Permintaan
Memohon permintaan dan pertolongan.
Menggunakan kata permintaan seperti minta atau tolong.
1. Minta tuan-tuan dan puan-puan mengambil tempat duduk masing-masing.
2. Minta anda semua bersabar.
3. Tolong ambilkan saya secawan air.
4. Tolong uruskan perkara ini dengan segara.

Ayat Seruan
1. Ayat seruan ialah ayat yang digunakan untuk melahirkan perasaan seperti takut, marah, gembira, sakit, benci dan sebagainya.
2. Tanda seru (!) biasanya diletakkan pada akhir ayat seruan.
3. Ayat seruan didahului oleh kata seru seperti amboi, wah, eh, oh, aduh, cis dan sebagainya.
4. Ayat contoh:
a) Amboi, cantiknya gadis itu!
b) Wah, mahalnya baju ini!
c) Oh, aku lupa bawa wang hari ini!
d) Cis, berani kamu pukul saya!
e) Syabas, kamu telah menang!

SUSUNAN AYAT
1. Terdapat dua bentuk susunan ayat dalam bahasa Melayu, iaitu susunan biasa dan susunan songsang.
2. Dalam susunan biasa, subjek terletak di hadapan ayat manakala predikat pula terletak di belakang ayat.
3. Ayat songsang ialah ayat yang predikatnya di hadapan dan subjeknya di belakang.

Ayat Biasa = Subjek + Predikat
Ayat Songsang = Predikat + Subjek
Ayat contoh:
1. Encik Ahmad seorang doktor.(Ayat Biasa)
    Seorang doktor Encik Ahmad. (Ayat Songsang)

Ayat membawa maksud sama tetapi berlainan bentuk

AYAT AKTIF DAN AYAT PASIF
1. Ayat aktif ialah ayat yang mengandungi kata kerja yang memberi penekanan kepada subjek.
2. Ayat aktif terdiri daripada ayat aktif transitif dan ayat aktif tak transitif.
3. Ayat pasif pula ialah ayat yang mengandungi kata kerja yang memberi penekanan kepada objek.

Ayat Aktif --Ayat Pasif
1. Vincent membaiki radio yang rosak itu. (AYAT AKTIF)
1. Radio yang rosak itu dibaiki oleh Vincent. (AYAT PASIF)

2. Kamu perlu membasuh pinggan mangkuk itu.(AYAT AKTIF)

2. Pinggan mangkuk itu perlu kamu basuh. (AYAT PASIF)


3. Dia menulis karangan itu.(AYAT AKTIF)

3. Karangan itu ditulis olehnya.(AYAT PASIF)


4. Ayah membaca surat khabar.(AYAT AKTIF)

4. Surat khabar dibaca oleh ayah.(AYAT PASIF)


5. Mereka sedang membersihkan kawasan rumah. (AYAT AKTIF)

5. Kawasan rumah sedang dibersihkan oleh mereka. (AYAT PASIF)


*Ayat-ayat di atas membawa maksud yang sama walaupun bentuknya berlainan.

Ayat Aktif dan Ayat Pasif



AYAT AKTIF

Ayat aktif dapat dibahagikan kepada dua jenis, iaitu:
(a) Ayat aktif transitif
(b) Ayat aktif tak transitif
(a) Ayat Aktif Transitif

Ayat aktif transitif ialah ayat yang mengandungi kata kerja transitif, iaitu yang diikuti oleh frasa nama sebagai objek atau unsur penyambutnya.
1. Saya mengelap tingkap.
2. Ibu menggoreng ikan.
3. Kami menghormati guru.
4. Beliau merasmikan majlis itu.
5. Merokok membahayakan kesihatan.
6. Bersukan menyihatkan badan.
7. Adik bermain bola.

(b) Ayat Aktif Tak Transitif
Ayat aktif tak transitif ialah ayat yang mengandungi kata kerja tak transitif, iaitu yang tidak diikuti oleh objek sebagai penyambutnya.

1. Adik menangis.
2. Kakak tidur.
3. Amran melukis.
4. Lydia bernyanyi.
5. Kami berehat.
6. Emak memasak.
7. Adik mandi.

*Hanya ayat aktif transitif dapat dipasifkan kerana mempunyai objek.

AYAT PASIF
Ayat pasif dapat dibahagikan kepada tiga jenis, iaitu:
a) Ayat pasif dengan imbuhan kata kerja pasif
b) Ayat pasif dengan kata ganti nama diri pertama dan kedua
c) Ayat pasif dengan kehadiran kata bantu pasif "kena"

(a) Ayat pasif dengan imbuhan kata kerja pasif
1. Kata kerjanya mengandungi imbuhan kata kerja pasif di- dan ter-.
2. Hanya digunakan untuk kata ganti nama diri ketiga.
3. Ayat contoh:
(i) Pokok bunga itu ditanam oleh Li Mia.
(ii) Baju sekolah itu digosok oleh Jun Meng.
(iii) Kucing itu terlanggar oleh Sumudi.
(iv) Batu itu tersepak oleh Helen.

(b) Ayat pasif dengan kata ganti nama diri pertama dan kedua
1. Kedua-dua jenis kata ganti nama diri ini diletakkan di hadapan kata kerja dasar kerana tidak boleh menerima imbuhan kata kerja pasif di-.
2. Ayat contoh:
(i) Masalah itu akan saya selesaikan.
(ii) Bilik itu patut kamu kemaskan.
(iii) Titah tuanku akan patik junjung.
(iv) Keamanan negara harus kita kekalkan.

(c) Ayat pasif dengan kehadiran kata bantu pasif "kena"
1. Mengandungi perkataan "kena" di hadapan kata kerja dasar yang tidak menerima awalan.
2. Ayat contoh:
(i) Anjing liar itu kena tembak oleh pemburu.
(ii) Dia kena culik oleh pengganas itu.
(iii) Kanak-kanak itu kena pukul oleh ibunya.
(iv) Mereka kena denda oleh guru tingkatan.